Wednesday, 3 April 2013

Sambal goreng tempe + bilis..

Assalamualaikum...jom main masak2 nak? Saya mmg suka masak..ni laa makanan kegemaran saya..Sambal bilis n tempe ni..xsah kalau xda time buat lauk nasi..buat pedas2 sikit..lagi laju makan nasi..hehe..tp En. suami xsuka sgt ikan bilis..jadi saya makan laa sorang..En.suami kena ada ayam goreng..buat berempah.. ni saya kongsi resepi ye..tp google2 pon banyak..n senang.. 
 

Bahan-bahan
Ikan bilis (cuci dan tos dan goreng sampai garing)
1 keping tempe (potong kecil2)
Kacang tanah (goreng tanpa minyak)
Cara - Buat sambal dia dulu - Bwg putih, Bwg merah 'lebih dr b.putih', lada kering..(mesin)
        - Tumis bahan yg dimesin hingga garing.. 
        - Masukkan air asam jawa, garam dan gula. Kacau sebati 
        - Apabila sambal kering dan menjadi agak pekat, masukkan ikan bilis, tempe dan 
          kacang. Gaul sebati. SIAP..!!

2 comments:

  1. Na masak mmg always best!k.long suka sangat sambal bilis nih!paling suka bila ma masak sambal bilus n letak santan skek kasi ada kuah lebey hihi

    ReplyDelete
  2. tau..long suka jugak bilis ni kan..sambal bilis mmg peberet..klu mkn kt kedai confirm ambik..alaa..yg ma buat tu naa xreti lg..x nak reti pon sbb nk mkn yg ma masak je..hehehe

    ReplyDelete